Blodskvätt...

... fick jag på mina byxben i kväll... så här gick det till.

E och jag åkte hem från Strömsund och hade precis passerat Hammerdalsbron när vi såg ett överkört djur på vägen. Jag trodde först att det var en ekorre men E tyckte att den var för stor och fel färg och det höll jag med om. Kanske en katt sa vi, eller en MÅRD! Och en mård var det och det skinnet ville E (som är uppvuxen i en jägarfamilj) ha, så vi stannade och vände tillbaka. Jag körde åt sidan och slog på varningsblinkers. Då kom en bil och vi vill ju inte att den skulle köra över mården för den var hel och fin. Av fartvinden rörde den sig så det såg ut somom mården levde. Så kommer en bil till och jag skyndar mig att sparka över den till andra körbanan. Då ser vi att den verkligen rör sig och fortfarande lever.

Om det nu hade varit ett program på Animal Planet så skulle vi ha tagit med det stackars djuret till en veterinär eller ringt nån organisation som kommit och hämtat det lilla skadade mården. Men nu var vi i Jämtland och ingen tv var på plats så E springer ner till sjöstranden och hämtar en stor sten. Jag håller i en reflexväst så att de bilar som kommer ska se att vi finns där. Vi går nära och E slänger stenen i huvudet på den, men för att vara säker på att den är död så gör hon om det och det är då jag får blodskvätt på mina byxor och på reflexvästen.

Jag är så stolt över E, att hon verkligen gjorde det hon gjorde. Hon är så modig i mina ögon. Jag vet inte om jag skulle ha klarat av att göra det själv även om jag hade velat. Den lilla fina mården slapp nu lida och fick dö fort . Den slapp mosas av en massa bilar, för E tog med den hem. Och snart blir den ett vacker skinn i stället för en slamsig, blodig utspridd massa på E45:an.


Bilden på denna söta mård har jag lånat från Svenska Jägarförbundets hemsida  http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/skogsmard.asp 
och den är fotad av Göran Ekström.

Kommentarer
Postat av: Annika

Hon är tjejen hela da´n E.

2009-08-27 @ 19:57:06
Postat av: Kerstin

Håller med om att det är tur att E är så modig.

Tänk om alla kaniner hade det lika bra som hemma hos dig.

2009-08-27 @ 21:15:17
Postat av: sofi

hej var det förra eller den här helgen som det var utställning? anita undrar..

2009-08-28 @ 10:54:26
Postat av: Åsa

Tur att inte jag var med...jag hade förmodligen tagit med det stackars djuret för avlivning på veterinärstation då jag är alldeles för blödig för djur som farit illa.



Jo, jag besöker din hemsida då och då, bars då du vet :)

2009-08-29 @ 19:11:03
URL: http://www.lanjelins.se
Postat av: åsa

ha ha! Det ska stå, "bara så du vet" hi hi!

2009-08-29 @ 19:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0